C# – #3 Pierwszy program

C# - kurs

Trzecia część kursu przygotuje was do tworzenia podstawowych programów w C#, oraz w praktyce sprawdzi wasze umiejętności z poprzedniego kursu.

W poprzednim wpisie o C# przybliżyłem podstawowe zmienne w języku C#.

W tym wpisie przetestujemy je w praktyce.

Zadanie 1

Pierwszym zadaniem jest deklaracja zmiennej typu „string”, a następnie wyświetlenie jej na ekranie. Posłużymy się najprostszą funkcją konsolową – „Console.WriteLine();”.

Funkcja ta pozwala na wyświetlenie wybranej przez nas treści na ekranie monitora przy użyciu konsoli.

Nowy projekt

Zacznijmy od utworzenia nowego projektu. Ja korzystam ze środowiska Microsoft Visual Studio 2017 w wersji Enterprise. Wybór środowiska należy już do programisty, gdyż modyfikuje on tylko efekty wizualne, oraz ułatwia pisanie skryptów.

Tworzymy nowy projekt poprzez Plik -> Nowy -> Projekt

Wybieramy następnie aplikację konsolową na platformie .Net Framework.

Ja nazwałem ją „HelloWorld” lecz wybrana nazwa również nie ma znaczenia.

Po utworzeniu nowego projektu naszym oczom ukazuje się początkowo wygenerowany kod:

Opis kodu

Po kolei opiszę każdą linijkę kodu:

  • Pierwsze 5 linijek to zaimportowane biblioteki umożliwiające nam korzystanie z niektórych funkcji. Jak na razie będziemy korzystali tylko z biblioteki „System”
  • W kolejnej linijce z kodem oznaczony jest zakres nazw naszego projektu, który domyślnie ma taką samą nazwę jak nasz projekt. W nim właśnie będziemy pisać wszystkie elementy programu.
  • Następnie zdefiniowana została główna klasa programu, w której znajdują się funkcje i zmienne wykorzystywane przez nasz program.
  • Jako ostatnia została zdefiniowana główna funkcja naszego programu – funkcja „Main”, która będzie się wykonywała od razu po uruchomieniu naszej aplikacji. To właśnie w nie będziemy pisali większość kodu.

    Naszym zadaniem jest utworzenie dwóch zmiennych i wyświetlenie ich na ekranie.

Zacznijmy od utworzenia zmiennej. W tym celu zdefiniujemy ją w głównej funkcji programu oraz przypiszemy jej wartość „Hello World”.

Przy uruchomieniu programu do pamięci RAM zostanie wczytana zmienna wraz z jej wartością, teraz naszym zadaniem jest wyświetlenie jej na ekranie. Do tego celu użyjemy funkcji „Console.WriteLine();”

Wyświetlanie tekstu na ekranie

Użyliśmy funkcji, lecz nie wyświetli ona nam naszej zmiennej, ponieważ nie podaliśmy jej wartości jaką ma wyświetlić. Wartość dla funkcji definiuje się wewnątrz nawiasów funkcji. Możemy zrobić to w dwojaki sposób.

  1. Podać funkcji wartość, którą ma wyświetlić:
  2. Podać funkcji zmienną, która zawiera wartość, jaką chcemy wyświetlić:

W pierwszym przykładzie podaliśmy funkcji wartość jaką ma wyświetlić konsole, dlatego musieliśmy ją napisać w cudzysłowie, w drugim przypadku użyliśmy zmiennej, dlatego cudzysłów nie był już potrzebny.

Możemy teraz uruchomić nasz program i zobaczyć jego działanie.

Oczekiwanie na klawisz

Jeżeli okno naszego programu zbyt szybko się zamyka polecam dodać na końcu linijkę, która spowoduje że program będzie czekał na wciśnięcie przez nas klawisza.



Zadanie 2

Kolejnym zadaniem będzie stworzenie programu sumującego dwie zmienne.

Również zaczynamy od stworzenia nowego projektu.

Po utworzeniu projektu tworzymy dwie zmienne typu „int” – „liczba1” i „liczba2” oraz przypisujemy im wartości „5” i „7”. Zdefiniować możemy je w dwóch oddzielnych linijkach jak i jednej.

W obu przypadkach mamy zdefiniowane dwie zmienne o podanych przez nas wartościach. Kolejnym krokiem będzie utworzenie trzeciej zmiennej, która przechowywać będzie zsumowane zmienne;

W języku C# istnieje wiele operatorów działań matematycznych. Dodawanie obsługuje operator „+”, odejmowanie „-„, mnożenie „*”, a dzielenie „/”. Istnieją także operatory odpowiadające za inkrementację i dekrementację, jednak je opiszę w poradniku razem z pętlami.

Ostatnim krokiem będzie wyświetlenie zsumowanej zmiennej na ekranie.

Każdy kolejny program będziemy kończyli linijką:

abyśmy mogli ujrzeć wyniki naszej pracy przez trochę dłuższą chwilę niż kilka milisekund.

 

Więcej języka C# znajdziecie w kolejnym poradniku prezentującym zagadnienie pętli.

 

 

47-72-65-79-20-68-61-74-2c-20-70-72-6f-67-72-61-6d-69-73-74-61-2c-20-77-65-62-64-65-76-65-6c-6f-70-65-72-0a-41-64-6d-69-6e-69-73-74-72-61-74-6f-72-20-43-72-61-63-6b-63-61-74

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *